E-klima

Východiska řešení

Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta (EVVO)

EVVO vede k myšlení a jednání, které je v souladu s životním prostředím tak, aby se udržela jeho kvalita i pro budoucí generace.

Cílem EVVO je objektivní informovanost o stavu a vývoji životního prostředí. Tak, aby lidem, kteří ztratili přímý kontakt s přírodou, bylo vráceno povědomí o prostředí, ve kterém se pohybují a aby se začali chovat šetrně a předvídavě, což vyžaduje určité znalosti, dovednosti a hlavně silnou motivaci k pozitivním změnám, které povedou ke zdravému a funkčnímu prostředí kolem nás.

Obsahem EVVO je nejen vytváření pozitivních postojů k životnímu prostředí, k úctě k životu ve všech jeho formách, znalost a péče o prostředí kolem nás, ale i pochopení vzájemné provázanosti oblastí, které jsou na první pohled odlišné a přece k sobě patří. Environmentální výchova je úzce spjata i se sociální, ekonomickou a kulturní oblastí a vede k pochopení zákonitostí, které tato vzájemná vazba vytváří.

E-learning

„E-learning chápeme jako multimediální podporu vzdělávacího procesu s použitím moderních informačních a komunikačních technologií, které je zpravidla realizováno prostřednictvím počítačových sítí. Jeho základním úkolem je v čase i prostoru svobodný a neomezený přístup ke vzdělávání.“

E-learning v širším slova smyslu je definován jako aplikace nových multimediálních technologií a Internetu do vzdělávání za účelem zvýšení jeho kvality posílením přístupu ke zdrojům, službám, k výměně informací a spolupráci.

V užším slova smyslu je e-learning chápán jako vzdělávání podporované moderními informačními a komunikačními technologiemi (ICT), které je realizováno prostřednictvím počítačových sítí – Internetu případně Intranetu.(Kopecký, 2006)

Z těchto dvou pojetí vyplývá, že se na e-learning lze dívat ze dvou různých pohledů jako na vzdělávací proces nebo soubor nástrojů pro podporu vzdělávacího procesu (Nocar a kol., 2004).
V e-learningu chápaném jako vzdělávací proces se využívá informačních a komunikačních technologií za účelem zvýšit efektivitu zejména distanční formy studia.

Dílčí analýzy výukových metod v rámci eklima

Koš 1 Informace o změně klimatu
Jedná se o rešerši dostupných zdrojů zahrnující poznatky o stavu klimatu a jeho změnách v minulosti a současnosti z pohledu odborníka klimatologa a ekonoma. Na základě rešerše bude zjištěno, jaké informace o tomto tématu a v jaké podobě jsou k dispozici a mohou být použity jako odborný podklad pro následnou tvorbu kurzu. Rešerši by měl provést odborník na dané téma (z ČHMÚ a VŠE).

Koš 2 Formy výukových podkladů
Jedná se o specifikaci forem výukových podkladů (např. hyperlink, video, kvíz, slovník, atd.) s uvedením několika konkrétních příkladů ke každé z nich. Jednotlivé formy jsou považovány za jakési elementární částice, které jsou „stavebními kameny“ e‑learningového kurzu. Jedno téma z odborného obsahu koše 1 (např. koloběh uhlíku) je možné zpracovat různou formou v závislosti na cílové skupině uživatelů, účelu atd. (žáci ZŠ x zaměstnanci odborů ŽP, výkladová část x testovací část) Za inspiraci budou sloužit nejenom e‑learningové kurzy o geovědách.

Koš 3 Jak se učí geovědy
Průzkum, do jaké míry je výuka geověd počítačově podporovaná a počítačově zprostředkovaná. Koš je rozdělen do tří podskupin:
a) Elektronický zdroj (jedná se pouze o soubor informací a dat bez vysvětlení, pokynů, interpretace, tj. bez bližšího výukového významu, bez zřetelného pedagogického cíle např. fotografie)
b) Elektronická učebnice (jedná se o uspořádaný soubor informací, ze kterého je jasně patrný vzdělávací cíl, obsah je formulován tak, že na sebe logicky navazuje a po nastudování informací je zcela jasný přínos pro uživatele, chybí zde ale aktivní zpětná vazba a vyšší interaktivita) (podskupinu a) a b) můžeme souhrnně označit jako e-reading)
c) E-learningový kurz (je více než elektronická učebnice, musí mít navíc prvky interaktivity a hlavně musí být patrná aktivní zpětná vazba zprostředkovaná různými výukovými aktivitami jako je diskusní fórum, odevzdávání úkolů a jejich kontrola )

Výukové materiály

- jakýkoli libovolný materiál (dokument), který lze využít ve výuce:
písemka, test, učebnice, pracovní listy, atlasy, mapy, část knížky atd.

Učebnice - jednotná definice učebnice neexistuje; nejrozšířenější typ – školní učebnice:
1. prvek kurikula; prezentuje výsek plánovaného obsahu vzdělávání
2. didaktický prostředek; informační zdroj pro žáky a učitele, řídí a stimuluje učení žáků

  • včleňuje se do každodenní činnosti žáků, prostředek řízení učení žáků založeného na vlastní aktivní činnosti žáků
  • nositel obsahu vzdělávání
  • u nás standardní i alternativní učebnice
  • učebnice musí mít schvalovací doložku MŠMT